دستگاه تزریقی بادی چیست و چه کاربردی دارد؟ محصولات و عملکرد دستگاه تزریقی بادی

دستگاه تزریقی بادی که با نام هایی مثل دستگاه تزریق بادی یا اکستروژن بلومولدینگ (extrusion blow molding) نیز شناخته می شود یکی از مهمترنی ماشین آلات صنایع تولید ظروف پلاستیکی است.
این مقاله شامل اطلاعات کاربردی و مفید درباره محصولات، عملکرد و کاربرد دستگاه تزریقی بادی است. اگر قصد خرید دستگاه تزریقی بادی دارید و به دنبال فروشندگان این دستگاه و قیمت دستگاه تزریقی بادی در بازار هستید، می‌توانید از شماره تماس های در انتهای صفحه استفاده نمایید. کیفیت تولید، ویژگی های دستگاه، خدمات پس از فروش و شرکت تولیدکننده از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت دستگاه تزریقی بادی هستند.


دستگاه تزریقی بادی
دستگاه تزریقی بادی

از جمله محصولات  قابل تولید با دستگاه تزریقی بادی می توانبه موارد زیر اشاره نمود:

  • دبه ماست
  • دبه خیارشور
  • ظروف سس کچاپ
  • چهار لیتری روغن
  • بیست لیتری صنعتی
  • گالن های پلاستیکی

تولیدات دستگاه تزریقی بادی

به طور کلی بطری های توخالی پلاستیکی که برای ساخت به دمیده شدن هوا در داخل آن ها نیاز است، تولیدات دستگاه تزریقی بادی هستند.

عملکرد دستگاه تزریقی بادی

از لحاظ عملکردی، دستگاه تزریقی بادی ابتدا پلاستیک را ذوب نموده و سپس آن به درون قالب تزریقی پریفرم (Preform) وارد می کند. در مرحله بعدی محصول وارد قالب بادی می شود تا هوا به داخل آن دمیده شود. با استفاده از این روش می توان ظروف پلاستیکی را در شکل های گوناگون تولید نمود. قالب گیری دمشی (Blow molding) یک فرآیند تولید برای تشکیل قطعات پلاستیکی توخالی است.


عملکرد دستگاه تزریقی بادی

بخش های تشکیل دهنده دستگاه تزریقی بادی

بخش های تشکیل دهنده یک دستگاه تزریق پلاستیک بادی را می توان با توجه به عملکرد این دستگاه به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

  1. در بخش اول (تزریق پلاستیک) دستگاه دارای یک سیلندر (Barrel) است.  سیلندر دستگاه، لوله ای فولادی است که پلاستیک ذوب شده در آن قرار می گیرد. سیلندر توسط هیترهای الکتریکی احاطه شده است و به همین دلیل گرانول های پلاستیکی پس از عبور از داخل آن گرم می شوند.
  2. قسمت مهم دیگر دستگاه تزریقی بادی ماردون یا مارپیچ (Screw)  است. وظیفه قسمت ماردونمنتقل کردن پلاستیک از سیلندر به ایستگاه تزریق باد است. سطح ماردون از آج و برجستگی هایی تشکیل شده است. حرکت ماردون به صورت چرخشی و رفت و برگشت است. در نیتجه حرکت ماردون گرانول ها در طول سیلندر، فشرده و ذوب می شوند.
  3. در ادامه ظرف پلاستیکی با توجه به قالب (Mold) موردنظر هواگیری شده و به شکل نهایی می رسد. از لحاظ طراحی، فضای خالی داخل قالب تزریق، بخشی است که پلاستیک ذوب شده در داخل آن ریخته می شود.
    پس از ساخت پریفرم، با استفاده از قالب باد، محصول نهایی از دستگاه پلاستیک بادی خارج می شود. قالب ها در اغلب اوقات از جنس فولاد ساخته می شوند.

 

مواد اولیه دستگاه تزریقی بادی چیست

مواد اولیه دستگاه تزریقی بادی انواع گوناگونی از پلاستیک های گرمانرم (Thermoplastics) مثل موارد زیر است:

  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلی اتیلن (PE)
  • پلی استایرن (PS)
  • نایلون (PA)

مواد گرمانرم یا ترموپلاستیک

منظور از مواد ترموپلاستیک (thermoplastic) یا گرمانرم حالتیی از پلاستیک است که در اثر افزایش دما و مواجه شدن با گرما نرم شده و پس از کاهش دما و سرد شدن سفت می‌شود. این فرآیند می تواند در دفعات زیاد بدون اینکه تغییری در خواص ماده به وجود بیاید تکرار شود.


مواد گرمانرم و ترموپلاستیک
مواد گرمانرم و ترموپلاستیک

در علم شیمی گرمانرم به ماده بسپاری پلاستیکی گفته می شود که در یک درجه حرارت مشخص، شکل‌ پذیر و منعطف شده و پس از سرد شدن، به حالت جامد تبدیل می شود.

 

0/5 (0 نظر)
keyboard_arrow_up